Οι μύθοι της καλοκαιρινής διατροφής

της Στεφανίας Καπετανίδου

4+1 Μύθοι καλοκαιρινής διατροφής
Πολλές φορές αποφεύγουμε κάποιες τροφές ή το αντίθετο, παρακινούμενοι από κάποιο άρθρο που διαβάσαμε ή γενικά από συμβουλές που έχουμε ακούσει στην καθημερινότητα μας. Κατά καιρούς, πολλοί διατροφικοί μύθοι και θεωρίες έχουν διατυπωθεί, υποστηριχθεί και στη συνέχεια καταρριφθεί. Ας δούμε κάποιους από αυτούς, συγκεκριμένα για το καλοκαίρι που πλησιάζει.

Μύθος 1
Τα καλοκαιρινά φρούτα είναι πιο γλυκά, γι’ αυτό και μας παχαίνουν.
Τα καλοκαιρινά φρούτα μας αρέσουν περισσότερο και ακριβώς γι’ αυτό το λόγο νομίζουμε ότι μας παχαίνουν. Κι όμως, η θερμιδική απόδοση κάθε φρούτου εξαρτάται καθαρά από την ποσότητα που θα καταναλώσουμε. Έτσι λοιπόν επειδή είναι πιο νόστιμα και όχι πιο γλυκά, καταναλώνουμε μεγαλύτερες ποσότητες και έτσι προσλαμβάνουμε περισσότερες θερμίδες. Καθημερινά πρέπει να ακολουθούμε τη σύσταση των 3-6 φρούτων, ανάλογα με τις ενεργειακές ανάγκες του καθενός.

Ενδεικτικά μια μερίδα φρούτου αντιστοιχεί σε:

Φρούτα μεσαίου μεγέθους: Μπανάνα, μήλο, πορτοκάλι κλπ – 1 φρούτο
Φρούτα μικρού μεγέθους: Βερίκοκα, μανταρίνια κλπ – 2-3 φρούτα
Καρπούζι/Πεπόνι: 1 φέτα καρπούζι και 1 ½ φέτα πεπόνι
Σταφύλια, κεράσια, φράουλες κλπ: 10-12 κομμάτια πολύ μικρά φρούτα (π.χ. 12 ρώγες σταφυλιού, 12 κεράσια, 10 φράουλες, κ.λ.π.)

 

Μύθος 2
Το καρπούζι είναι «νερό» αλλά μας παχαίνει
Πράγματι, το καρπούζι αποτελείται κατά το πλείστον από νερό αλλά όχι ασφαλώς μόνο από αυτό. Αποτελεί καλή πηγή βιταμίνης C και βήτα-καροτίνης, ουσιών που έχουν αντιοξειδωτικές και διαπιστωμένες αντικαρκινικές ιδιότητες. Είναι μια αξιόπιστη πηγή απορροφήσιμης βιταμίνης Β6 και έχει σημαντικά ποσοστά λυκοπενίου που του προσδίδουν ευεργετικές ιδιότητες όσον αφορά στην πρόληψη καρκίνου του προστάτη αλλά και στην προστασία της καρδιάς. Τέλος, οι σπόροι του καρπουζιού περιέχουν την ουσία cucurbocitrin που βοηθά στη μείωση της πίεσης και στη βελτίωση της λειτουργίας των νεφρών.

Όπως προανέφερα και παραπάνω, αν φάμε πολλά κομμάτια καρπουζιού λογικό είναι να προσλάβουμε αρκετές θερμίδες αλλά να έχετε στο μυαλό σας πως δίαιτα και καρπούζι πάνε μαζί!

 

Μύθος 3
Τα παγωμένα ροφήματα μας ξεδιψούν.
Είναι καλοκαίρι, είσαι στην βεράντα σου, στάζεις από ιδρώτα και λες «Θέλω ένα ποτήρι νερό… παγωμένο παγωμένο». Μπορεί να νιώθουμε ότι δροσιζόμαστε κάθε φορά που πίνουμε ένα παγωμένο ποτήρι νερό, αλλά για τον οργανισμό μας αυτό δεν αποτελεί τίποτα περισσότερο από μία ψευδαίσθηση.

Το πεπτικό σύστημα δεν μπορεί να απορροφήσει τα παγωμένα υγρά οπότε είναι προτιμότερο να τα αποφεύγουμε και να τα επιλέγουμε χλιαρά και μάλιστα σε θερμοκρασία από 10 έως 15 βαθμούς Κελσίου, διότι σε αυτήν επιτυγχάνεται η μέγιστη απορρόφηση τους, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε προ ετών στην επιθεώρηση «Journal of Athletic Training».

 

Μύθος 4
Η ζέστη «κόβει» την όρεξη
Καλά θα ήταν να μας έκοβε την όρεξη και να μας βοηθούσε στο αδυνάτισμα, αλλά και αυτό είναι ένας μύθος. Το καλοκαίρι οι καύσεις μειώνονται διότι η περιβαλλοντική θερμοκρασία βρίσκεται πιο κοντά στη θερμοκρασία του σώματος και έτσι ο οργανισμός δεν χρειάζεται πολλές καύσεις ώστε να διατηρεί σταθερή την εσωτερική θερμοκρασία του. Γιατί τότε δεν τρώμε όταν κάνει ζέστη; Για να μη ζεσταθούμε περισσότερο από τη θερμότητα που θα παραχθεί κατά τη πέψη της τροφής, είναι η απάντηση. Και που πας τις ευκαιρίες για μεζεδάκια, παγωτά, αλκοολούχα κοκτέιλς που είναι πιο πολλές; Το αδυνάτισμα το καλοκαίρι φαίνεται λοιπόν πιο δύσκολο.

+1 Έφαγες! Μην μπεις στην θάλασσα, θα πνιγείς!

Η διαδικασία της πέψης απαιτεί να μεταφερθεί μεγάλη ποσότητα αίματος στο πεπτικό σύστημα και άρα να λείψει από τα άλλα όργανα του σώματος. Έτσι, πολλές φορές νιώθουμε υπνηλία μετά το φαγητό, γιατί δεν αιματώνεται καλά ο εγκέφαλος. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι εάν φάμε ένα ελαφρύ γεύμα δεν μπορούμε να δροσιστούμε στην θάλασσα. Απλά δεν πρέπει να κολυμπήσουμε, εφόσον η ελλιπής αιμάτωση των μυών μας μπορεί να προκαλέσει κράμπες και μούδιασμα, δε μπορούμε να πάρουμε τις κατάλληλες αναπνοές, ούτε η καρδιά μας μπορεί να αντλήσει αρκετό αίμα, ώστε να ικανοποιήσει τις ανάγκες και της πέψης και της κολύμβησης. Όμως, το να αποφεύγουμε οποιαδήποτε επαφή με το νερό μετά το γεύμα, έχει πολύ μεγάλη απόσταση. Η απόσταση της λογικής από την υπερβολή, που πολλές φορές χαρακτηρίζει τους καλοκαιρινούς μύθους.

 

Ετικέτες: ,

Related Posts

Previous Post Next Post

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

61 shares

See You In FB