Κρύο, καιρός για… τσάι!

της Βάσιας Γκουντούρα

Τώρα που αρχίζει να χειμωνιάζει γύρω μας, όλοι θέλουμε να χαλαρώσουμε σε μια ζεστή σπιτική γωνιά κρατώντας ένα ρόφημα που θα μας χαλαρώσει και θα μας ζεστάνει. Αυτό, φυσικά, δεν είναι άλλο από μία κούπα ζεστό τσάι. Από πού προέρχεται όμως το τσάι και γιατί να το επιλέξουμε; Ως τσάι θεωρούνται τα φύλλα και τα μπουμπούκια των θάμνων τσαγιού, τα οποία κατεργάζονται με διάφορους παραδοσιακούς τρόπους ανάλογα με τη χώρα προέλευσης. Με περαιτέρω κατεργασία των φύλλων προκύπτουν το πράσινο και το μαύρο τσάι.

Το πράσινο τσάι προκύπτει με άτμιση ή κάπνισμα των φύλλων και είναι το πολύ διαδεδομένο στην Ανατολική Ασία. Στο τελικό προϊόν διατηρούνται σε μεγάλο βαθμό οι ταννίνες, η χλωροφύλη , η βιταμίνη C και τα οργανικά οξέα. Το ρόφημα που προκύπτει είναι διαυγές, ελαφρύ και πικρό στη γεύση, αλλά μπορεί να αρωματιστεί με άνθη πορτοκαλιού, τριαντάφυλλου ή γιασεμιού. Το πράσινο τσάι είναι πλούσιο σε πολυφαινόλες, κάποιες αντιοξειδωτικές ουσίες που συμβάλλουν στην καταπολέμηση των βλαβερών για τον οργανισμό ελευθέρων ριζών οξυγόνου, οι οποίες προκαλούν ασθένειες, όπως ο καρκίνος και τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Επομένως, το πράσινο τσάι είναι ασπίδα για την υγεία μας αφού:

  • Είναι προστατευτικό κατά του καρκίνου
  • Συμβάλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς
  • Η κατανάλωσή του χτίζει υγιή δόντια και ούλα

 

Το μαύρο τσάι προκύπτει με ξήρανση αρχικά των φύλλων μέχρι να ζαρώσουν ενώ ακολουθεί η ζύμωση των φύλλων και η ξήρανσή τους, κατά την οποία αποκτούν το σκούρο χρώμα τους. Η ζύμωση των φύλλων οδηγεί σε σημαντική υποβάθμιση της σύστασης σε αντιοξειδωτικές, κυρίως φαινολικές, ενώσεις. Με μικρότερο βαθμό ζύμωσης προκύπτουν το κίτρινο και το κόκκινο τσάι. Το μαύρο τσάι έχει μεγάλη περιεκτικότητα καφεΐνης. Περιέχει επίσης ποσότητα μιας ουσίας που ονομάζεται θεοφυλλίνη. Αυτές οι δύο ουσίες μπορούν να επιταχύνουν το ρυθμό της καρδιάς και να σας κάνουν να αισθανθείτε αυξημένη εγρήγορση. Το μαύρο τσάι είναι επίσης πλούσιο σε πολυφαινόλες, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία των κυττάρων από βλάβες του DNA. Η τακτική κατανάλωση μαύρου τσαγιού μπορεί επίσης να μειώσει τον κίνδυνο για τις παρακάτω ασθένειες:

  • Διαβήτης
  • Υψηλή χοληστερόλη
  • Πέτρες στα νεφρά
  • Νόσος του Πάρκινσον

Η αποθήκευση του τσαγιού πρέπει να γίνεται σε συσκευασίες που αποτρέπουν την είσοδο του φωτός και την υγρασία, σε θερμοκρασίες χαμηλότερες των 30 βαθμών. Τα γυάλινα και τα πορσελάνινα δοχεία δεν θεωρούνται κατάλληλα, αλλά συνηθίζονται τα φακελάκια από περγαμηνό χαρτί ή χαρτί διήθησης. Το ρόφημα του τσαγιού παρασκευάζεται με ανάδευση των φύλλων σε καυτό νερό για 3 έως 5 λεπτά και η τονωτική δράση του οφείλεται στην καφεΐνη. Σήμερα κυκλοφορούν και προϊόντα τσαγιού που πίνονται κρύα ως δροσιστικά.

Στη χώρα μας καλλιεργούνται και διάφορα θεραπευτικά και αρωματικά βότανα (χαμομήλι, φασκόμηλο, φλαμούρι, τσάι του βουνού, δίκταμο, μέντα ), με τα οποία παρασκευάζονται ροφήματα όπως τα αντίστοιχα του τσαγιού.

Είτε κρύο είτε ζεστό, είτε αν το συνοδεύσετε με το πρωινό σας, είτε με το απογευματινό σνακ είτε σαν χαλαρωτικό πριν το βραδινό σας ύπνο, το τσάι μπορεί να είναι η ιδανική επιλογή. Απολαύστε το τσάι που σας αρέσει στην αγαπημένη σας κούπα χαλαρώνοντας και ευχαριστηθείτε έτσι τις κρύες μέρες και νύχτες του χειμώνα!

Ετικέτες: , , , , , , ,

Related Posts

Βάσια Γκουντούρα
by
Previous Post Next Post

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

0 shares

See You In FB